Webshops starten in het buitenland

Webshops in Nederland & België hebben een bepaalde limiet wanneer het aankomt op groei. Door de beperkt doelgroep in ons land zijn er webwinkels die op een gegeven moment niet of nauwelijks meer kunnen doorgroeien, waarna er gekeken wordt naar andere mogelijkheden om toch verder te komen. Een oplossing daarvoor kan een internationale webwinkel zijn: maar hoe start je dat op?

De eerste stap zal moeten zijn; het kiezen van bepaalde landen waar er eventueel een (extra) webwinkel kan worden opgestart. De keuze daarvoor kun je bepalen door middel van persoonlijke voorkeur: ken je bijvoorbeeld iemand in een land die je kan helpen of weet je zelf veel van een land? Dan is het goed om je daarop te richten. Ga je helemaal vanaf nul beginnen met een webshop in een gekozen land, dan is de volgende stap meteen de meest belangrijke.

Voorbereiding 

De volgende stap is namelijk de voorbereiding. Bij het uitbreiden van een webwinkel naar het buitenland is de het voorbereiden en plannen een noodzakelijk onderdeel: door goed in kaart te brengen wat de doelen zijn en hoe die bereikt gaan worden, is de kans op slagen een stuk groter.

Ook wanneer geen bedrijfs- of marketingplan geschreven hoeft te worden voor een bank of andere investeerder, is het verstandig om dit voor jezelf alsnog op papier te zetten: door de verschillende onderdelen te beschrijven kun je het overzicht goed behouden en efficiënt te werk gaan.

Verder zal je moeten inschatten of je zelf kundig genoeg bent om de communicatie te doen in het land: spreek je de taal goed en kun je dus schakelen met bijvoorbeeld leveranciers of lokale medewerkers? Zo niet is het goed om hiervoor iemand in te huren die als tussenpersoon het traject kan begeleiden.

Andere cultuur

Wanneer je een webwinkel gaat opstarten in een ander land is het goed om te realiseren dat de cultuur daar anders zal zijn: niet alleen in het dagelijks leven, maar ook online zie je die verandering terug – bezoekers van webshops zijn het bijvoorbeeld gewend om op een bepaalde manier te worden aangesproken (formeel of informeel bijvoorbeeld), of de wijze waarop aanbiedingen worden gecommuniceerd verloopt anders. Verdiep je daarom goed in het land, en probeer mensen te spreken die er al zakelijk actief zijn; daar kun je veel van leren en vertalen naar je eigen webshop.

Uiteraard kan het ook verfrissend werken dat je niet exact handelt zoals alle andere partijen in de markt: Nederlandse webwinkels zijn vaak innovatief en kunnen zich daarmee ook in andere landen onderscheiden ten opzichte van concurrenten – blijf dus vooral doen wat je nu ook goed doet!

Posted Under: Geen categorie

Post By admin (4 Posts)

Sorry, Comments Are Closed